Inspiratiefestival: geloven in beweging

29 October 2018 - Nieuws - Hervormde Gemeente Oost
Inspiratiefestival

Het Inspiratiefestival 2018 dat in het weekend van 26 -28 oktober op Terschelling werd gehouden heeft meer dan zeshonderd deelnemers uit het hele land getrokken. De deelnemers waren vaak vrijwilliger of voorganger, verbonden aan een kerk of een andere religieuze groep. Zij maakten gebruik van het eiland om hun zorgen over het voortbestaan van de kerken weg te laten waaien. Op zoek naar inspiratie vonden zij die in de vorm van theater, muziek, spelvormen, vieringen en theologie in en buiten de kerkgebouwen op West-Terschelling en in Midsland. Nieuwe energie die ook opgedaan werd in allerlei toevallige ontmoetingen met andere deelnemers. Veel mensen die zich met de kerk verbonden voelen zijn namelijk niet meer vanzelfsprekend gelovig zoals vroeger. Ze zijn eerder actief bezig met het zoeken naar bezieling.

De nieuwe dorpskerkenbeweging kreeg ook veel aandacht. In het verlengde van de Britse ‘rural theology’ (‘plattelandstheologie’) vraagt zij aandacht voor de betekenis van de kerk voor het dorp en (ook omgekeerd) van de betekenis van het dorp voor de kerk. Het aardige is dat de onderzoeker die erbij betrokken is, dr Jacobine Gelderloos, twee van onze eilander kerken op de omslag van haar publicaties heeft laten afbeelden. Op haar proefschrift zie je de kerk van Midsland en op de publieksuitgave ervan is de kerk van Hoorn goed zichtbaar. (zie ook: dorpskerkenbeweging.nl)

Op het Inspiratiefestival 2018 werd zichtbaar hoe de kerk in Nederland steeds meer een ander gezicht krijgt. Het is een gezicht dat minder in de plooi wordt gehouden. Kerken blijken zich vrolijk te vernieuwen en te versterken. De honderden deelnemers en de gastvrijheid van de eilander kerken maakten het festival tot een groot succes. Dit succes was niet mogelijk geweest zonder onze vrijwilligers die vaak het hele weekend in touw waren (en daarna om de boel weer schoon te maken). Onze dank aan hen is groot.